Barnets utvikling 15-17 måneder

15 måneder

Nå har barnet ditt kanskje 5-6 faste ord som hun benytter ofte, men kan forstå hundrevis - og nye ord kommer til hver dag! Noen av ordene som hun benytter vil nå sannsynligvis ha en utvidet betydning. Når hun sier pappa, kan det bety at "jeg hører bilen til pappa, nå kommer pappa hjem", vov benyttes ofte til alle dyr med fire ben og and (eller gakk-gakk) kan være ordet på alle badeleker.

Dette betyr at barnet har begynt å sortere og kategorisere ord for å holde orden på alt som skal læres. Og det er en pågående prosess, hvor erfaring bygger mere kunnskap. Levende vesener med fire ben puttes i dyrekategorien, men et bilde av en sittende hund hvor man bare ser to ben, vil kanskje ikke komme i rett kategori enda, den har jo bare to ben.

Nå vil også barnet ditt etter hvert bli mer interessert i fortellinger og ikke bare enkeltord. Nå er det tid for å gå fra billedbøker til historier. Prøv med korte historier i begynnelsen, gjerne med handlinger som bygger på hverandre eller som er repetetive.

Det første ordet kan komme mellom 9 og 16 måneder. Å lære de første ti ordene tar tid, gjennomsnittsalder for 10 ord er 15 måneder, men det kan være en variasjon fra 10 til 20 måneder.
Milepæler:
  • Hvis barnet har gått en stund, kan det kanskje nå gå baklengs, noen kan også løpe
  • Kan bygge tårn av 2-3 klosser
  • Begynner å kategorisere ord
  • Kan forstå navn på begreper, ikke bare fysiske ting, som mer, borte, opp, ned..
Les om barnets utvikling 15-17 måneder på lillebok.no - den lille bokklubben for de minste!
Hva kan vi gjøre for å støtte barnets utvikling?

Nå er barnet ditt klart for å lese bøker med en enkel historie, både fordi konsetrasjonen, ordforrådet og forståelsen er bedre. Fantasien er nå under utvikling, og en god historie med fargerike illustrasjoner får fantasien til å blomstre. Historier hjelper barnet ditt til å lære om hva som kommer til å skje, og hvordan personene reagerer på ulike hendelser. Husk at du også er en viktig del av historien og leseopplevelsen, med å sette den rette stemningen, variere stemmen, mime osv. Det er mange måter å bruke en bok på: Lese historien, la bildene tale sin egen historie og stille spørsmål, f. eks. hvor er - let og finn. En annen variant er å fordype seg i og lage en egen historie ut fra en detaljrik illustrasjon.

16 måneder

Knoklene i hånden er nå mer utviklet, slik at hun er i stand til å utføre mer presise bevegelser. Denne modningen fortsetter enda noen år, men det som foregår nå er et viktig steg på vei mot finmotoriske bevegelser, blant annet å lære å skrive. Hun vil kanskje vise interesse for å tegne, først med store bevegelser, etter hvert mindre.

Milepæler:
  • Balansen er bedre utviklet, og kan nå gå stødigere
  • Da kan også armene frigjøres til å plukke opp og bære leker samtidig
  • Leddene er blitt smidigere og kan kanskje bøye seg ned, plukke opp noe og reise seg igjen
  • Kan vri håndleddet og nye bevegelser kan utrettes med hånden
  • Konsentrasjonsevnen øker og kan bli oppslukt av en lek
  • Kan ta en bok og bla selv
  • Vil gjenkjenne og peke på ting i en kjent bok

Hva kan vi gjøre for å støtte barnets utvikling?
Finn frem hvite ark og solide, tykke fargeblyanter og oppdag rablingens gleder sammen. Så gøy å sette spor etter seg på et hvitt papir! Det er en stor opplevelse å se at man får ting til å skje - fargerike klatter bare jeg gjør sånn! Dette styrker både kreativitet, mestringsfølelse og håndbevegelser. Det er enda litt tidlig å bry seg om korrekt blyantgrep eller hvilken hånd man benytter, dette kan du tenke på litt senere.
Det kan nå også være tid for å prøve å sette sammen store byggeklosser (f. eks. duplo for de minste). Dette krever litt mer enn å leke med vanlige klosser, her må man både vri og dytte med hånden.

17 måneder

Språket er enda begrenset til ett-ords-utsagn, men snart kommer enkle to-ords-setninger. Ett enkelt ord kan ha forskjellige betydninger for barnet ditt ved å uttale det på ulike måter. Her er et eksempel: Dadda! kan bety kom hit, mens Dadda? kan bety hjelp meg. Og dadda kan bety jeg er tørst hvis hun samtidig peker på koppen sin.
Når man er rundt halvannet år begynner barnet å bli klar for å lære ansvar. Hun kan lære å putte lekene på plass i kassen eller hyllen når dere er ferdige med å leke. Ekstra gøy blir det hvis du presenterer det som en lek.
Nå vil også barnet ditt begynne å forstå hva du blir glad for og hva du ikke liker så godt. Dette vil hun sannsynligvis teste ut for å se hvordan du reagerer. Dette er en del av det å lære hvordan hun kan påvirke verden rundt seg, og hvordan hun kan oppnå din og andres oppmerksomhet.

Milepæler:

  • Balanse og koordinasjon er betraktelig bedret siden hun lærte å gå
  • Kan utføre en enkel oppgave på kommando som "legg ballen i kassen"

Hva kan vi gjøre for å støtte barnets utviking?

I denne perioden er det viktig å gi respons på det barnet ditt sier. Forsterk det hun sier ved å gjenta og spørre. I eksempelet ovenfor kan du spørre Vil du ha noe å drikke? Da vet hun at du forstår hva hun mener, og forteller henne hvordan hun skal si det riktig. Snakk mye sammen, jo flere ganger hun hører et ord og en setning, jo bedre. Hun forstår mange ord og lærer av å høre kjente ord sammen med ukjente. Snart vil også eget ordforråd øke betraktelig, de første ti ordene tar vanligvis lang tid, deretter går utviklingen av ordforrådet raskere.

Balanse og koordinasjon utvikles fra uke til uke, og fri lek ute hvor hun kan bruke hele kroppen er god trening. Hun kan også være moden for enkel ball-lek, finn en ball som er passe stor og god å holde i. Hun har lært seg å slippe, neste skritt er å kaste. Etterhvert vil hun være i stand til å ta i mot også.