Barnets utvikling 12-14 måneder

12 måneder

Den medfødte selvstendighetstrangen begynner nå å vise seg! Barnet ditt er ikke lenger tilfreds med å bli matet, men vil delta selv og kanskje helst ta over styringen - ta skjeen i egen hånd! Han vil også prøve å hjelpe til så godt han kan med påkledningen.
Det er stor sjanse for at det første meningsfulle ordet kommer på denne tiden. Etter en del prøving og babling er det ofte at mama og papa er blant de første ordene. Fra det første ordet vil barnet ditt lære 10 nye ord per uke i snitt frem til treårs-alderen!
Ved ett-årsalderen kan mange barn rundt 10 lyder eller lydkombinasjoner som har en bestemt betydning (for eksempel br-br for bil og va-va for hund..), et par av disse kan være vanlige ord.
Den abstrakte tenkeevnen er i ferd med å utvikle seg og barnet ditt kan nå etter hvert forstå sammenhengen mellom ting de kjenner fra hverdagen og bilder og tegninger i bøker.
Milepæler:
  • Noen kan nå etter hvert gå selv uten støtte, andre trenger noe å støtte seg til en stund til
  • Kan klare å klatre oppover trapper, men evnen tilå klatre nedover kommer litt senere..
  • Kan bruke fem eller seks ord i riktig sammenheng
  • Bruker hånden for å uttrykke at han ønsker en spesiell ting
  • Gjenkjenner navnet sitt, men kan antageligvis ikke si det
  • Leker ved siden av, men ikke sammen med jevnaldrende barn
  • Kan konsentrere seg i lengre tid om gangen
  • Kan holde en kopp og drikke av den selv, med litt hjelp
  • Vil prøve å bruke skje for å spise selv

 om barnets utvikling 12-14 måneder på lillebok.no - den lille bokklubben for de minste
Hva kan vi gjøre for å støtte barnets utvikling?
Når konsentrasjonsevnen er blitt bedre er lesestunder i armkroken med felles fordypning i en bok en perfekt aktivitet. Har dere lest sammen en stund, vil nok barnet nå ha noen favorittbøker som det vil lese om og om igjen. Billedbøker utviklet med tanke på å utvide ordforrådet er nå perfekt. Barnet ditt synes nå det er spesielt gøy å peke på kjente ting i en bok og vise deg hvor mye han kan! Repetisjon er viktig, både for å styrke læringen og for å bygge evnen til å forutse ting som skal skje. Det gjør det lettere å føle seg trygg og mestre opplevelser i hverdagen.

La barnet trene på å bruke skje når det spiser, holde koppen selv når det drikker og gjerne også plukke opp matbiter fra tallerkenen for å perfeksjonere pinsettgrepet sitt. Hvis du legger inn litt ekstra tid på morgenen, har du tid til å la minsten prøve å kle på seg selv også!

13 måneder

Den lille babyen din innser nå mer og mer at han er et eget individ og du merker at han blir mer oppmerksom på seg selv og sine følelser og preferanser. Mange elsker å være uavhengig og klare seg selv! Dette er også en periode hvor barnet lett kan bli redd for noe, for eksempel katter, hunder eller insekter. At du forholder deg rolig og uberørt hjelper barnet!
Fantasien utvikler seg på denne tiden, og barnet blir i stand til å tenke symbolsk, ikke bare konkret på det han ser her og nå. Barnets fantasi er en viktig del av læringsprosessen.


 Milepæler

  • Etter å ha lært å gå, kan han stanse opp og skifte retning
  • Vet at fargestifter er til å tegne med og ikke til å putte i munnen
  • Kan bygge et tårn med to eller flere klosser
  • Kan klare å kaste en lett, middels stor ball
  • Prøver å synge sammen med deg
  • Liker å frembringe lyder med musikkinstrumenter
  • Kan med litt oppmuntring gjennomføre en enkel oppgave av en viss varighet
  • Kan si flere ord selv og forstår meningen med hundrevis av andre

Hva kan vi gjøre for å stimulere barnets sanser?

Med en gryende fantasi er det tid for liksom-leker, hjelp gjerne barnet ditt i gang med dette. En annen måte å fremme fantasien på er å lese bøker med variasjon og innlevelse, den lille musen med pipestemme og den svære katten med hvese-stemme.
Gjentakelser er fremdeles et viktig stikkord, som letter prosessen med å lære språk og ord. Gi masse ros for hvert nye ord som han sier! Får å stimulere finmotorikken kan barnet ditt også være modent for helt enkle tre-puslespill med 1-3 brikker.


14 måneder

Læring foregår litt i rykk og napp og bygger på tidligere erfaring. Den rette balansen mellom stimulering og tid til å fordøye nye opplevelser gir det beste læringsgrunnlaget. Barnet ditt vil gjennom å betrakte verden rundt seg oppdage at ting har funksjoner. Han vil forsøke å bruke telefonlignende ting slik du bruker telefonen, ved å ta den opp og legge den til øret før han legger den ned igjen. Etter hvert vil han også si hallo og sitte og vente. Men han vil ikke forstå funkjsonen fullt ut før han hører at det er noe i andre enden. Slik samler barnet brikker av kunnskap som til slutt settes sammen til et helt bilde.

Den viktigste hjelpen til den følelsesmessige utviklingen nå, er at de fysiske behovene blir dekket. Det er vanskelig å konsentrere seg om å lære nye ting hvis du er trett, sliten eller sulten. Prøv å legge lesestunder og nye aktiviteter til tider på dagen da du vet at barnet ditt er uthvilt.

Milepæler:
  • De som har gått en stund kan nå stanse opp, bøye seg ned og ta opp en ting fra gulvet
  • Klarer å klatre opp og ned av en stol
  • Klarer å holde to ting i hver hånd samtidig
  • Liker å leke med ting som beveger seg og se på dem mens de triller
  • Liker å pusle puslebrett
  • Kan si fem eller seks enkeltord, men forstår mange flere ord enn han kan si
  • Kan forstå flere vanlige instrukser som slipp leken og ta kjeksen
  • Kan konsentrere seg godt til hun har fullført en aktivitet
  • Begynner å vise tegn til sjalusi når du vier andre oppmerksomhet
  • Kan begynne å lære sosiale ferdigheter som å møte en annen person med å si hei
  • Er fast besluttet på å få det som hun vil og kan få raserianfall når frustrasjonene blir for store

Hva kan vi gjøre for å støtte barnets utvikling?

Nå er absolutt tiden for å holde på de gode lesevanene, eller etablere de hvis dere ikke er i gang enda. Finn et tidspunkt hver dag når du vet barnet ditt er opplagt og ta en rolig kosestund sammen. Dette legger grunnlaget for å få lyst til å lese selv senere og det er fin trening på å sitte stille og konsentrere seg, noe vi vet er en nyttig ferdighet senere:-) Riktig tempo er viktig, finn et tempo som passer barnet ditt og som er sakte nok til at han får god tid til å se på bildene og knytte disse til det du sier. Etterhvert vil også barnet huske hva du sier til bildene og ta over lesingen eller peke selv. Bygg opp under barnets reaksjoner ved å gjenta, bekrefte og utvide med mere informasjon. La ham oppleve gleden ved å ha favorittbøker som leses om og om igjen. Forutsigbarheten ved en kjent bok styrker mestringsfølelse og trygghetsfølelse. Oppbevar bøkene et sted hvor han lett kan få tak i dem på egen hånd.