Barnets utvikling 5-7 måneder

5 måneder


Babyen din nærmer seg snart et halvt år og begynner å bli mer og mer bevisst seg selv og relasjonen til andre. Dette betyr at han kan gjenkjenne seg selv i et speil eller på et bilde og vil snu seg når noen sier navnet hans. Han viser glede over å se kjente fjes og har knyttet mer bevisste bånd til mamma og pappa. Dette er en spennende tid for søsken og besteforeldre, for nå er babyen klar til å utvikle tettere relasjoner til flere enn mamma og pappa. Han vil kunne huske ansiktene til voksne han ikke ser så ofte, for eksempel besteforeldre.

Den gryende bevisstheten av seg selv som et eget, separat individ vil også føre til at babyen reagerer på adskillelse fra mamma og pappa. En adskillelse kan bli veldig følelsesladet og vanskelig, og barnet må lære seg at om noe eller noen blir borte, betyr det ikke at det er borte for godt. Babyen kan også bli engstelig sammen med fremmede og begynne å gråte. Å legge seg til å sove kan også oppfattes som en adskillelse og tåredryppende scener kan utspille seg i heimen. Dere kan trenge tid og trening for å komme over denne redselen. Disse følelsene kan inntreffe med forskjellig styrke fra barn til barn, og kan variere i tid, fra fem måneder til nærmere året.

Milepæler:
  • Skyver hodet, brystet og skuldrene opp fra gulvet når han ligger på magen og kan strekke seg etter leker foran seg
  • Viser de første tegn til å krabbe ved å trekke ett av knærne opp under magen
  • Øver på å rulle seg fra ryggen til magen og omvendt
  • Holder en leke i hver hånd uten å miste dem
  • Kan plukke opp ting, flytte fra en hånd til den andre
  • Leker mer målbevisst med leker og putter dem ikke bare i munnen
  • Oppdager fornøyelsen ved å slippe en leke og ta den opp igjen - om og om igjen
  • Synkroniserer språket sitt med ditt som i en samtale
  • De første bable-lydene tas i bruk, som da og ba, etter hvert bababa og dadada
  • Utvalget av lyder har økt, med konsonant og vokallyder som da, ma, b, f, v
  • Snur seg når noen sier navnet hans

Les om barnets utvikling fra 5 til 7 måneder på lillebok.no - den lille bokklubben for de minste!
Hva kan vi gjøre for å stimulere barnets sanser?
Babyen bør nå ha mye språk rundt seg i det daglige, snakk om hva dere ser og gjør, bruk regler, rim og sanger, les bøker. Snakk sammen, babyen din har nå et rikt repertoar av vokaler og enkelte konsonanter og vil mer enn gjerne eksperimentere ved å kombinere og gjenta lyder - dette kan bli veldig hyggelige samtaler!
Bortetitt-tei-leker er veldig aktuelt nå, enten du gjemmer ansiktet ditt, eller kosedyr og leker i en eske eller under et teppe. Tenk at du var borte, og så plutselig er du der igjen☺
Når det gjelder leker, kan du se om du finner noe som kan vise årsak og virkning for den lille. Knapper som lager lyd eller får noe til å sprette opp, bøker hvor du flytter på elementer og noe skjer, eller åpner luker. Eksperimenter også sammen - når vi slår disse klossene mot hverandre, blir det slik lyd. Når jeg slår den ene klossen i gulvet, blir det sånn lyd. Leker kan slås, kastes, ristes og gjemmes. Hui-hei - dette er gøy!


6 måneder

I løpet av andre halvår skjer det store forandringer, babyen blir til en liten, eventyrlysten krabat som kan komme seg fra ett sted til et annet på egen hånd ved å dra seg eller rulle rundt. Livsgleden er stor og nye erfaringer gjøres hele tiden.
Babyens lille verden får nå en litt større omkrets, han viser interesse og strekker seg etter ting også utenfor rekkevidde. Selv om alt nytt er morsomt og spennende, vil babyen også glede seg stort over de faste daglige gjøremål, bleieskift er gøy! Bading er gøy!

  • Kan nå begynne å vise de første tegn til å krabbe ved å trekke ett av knærne opp under magen
  • Kan ligge på magen og se på og strekke seg etter noe foran på gulvet
  • Kan klare å bevege seg rundt på gulvet ved ulike rullebevegelser
  • Babyen kan snart sitte selv og en ny verden åpner seg, starten på en mer sosial, oppreist fase
  • Utforsker leker på nye måter ved å skrangle, riste, dra i og slå med dem
  • Begynner å bruke pekefingeren og tommelfingeren til et begynnende pinsettgrep
  • Oppdager mer av sine egne følelser og at de kommer innenifra
  • Det går opp for babyen at han er en person, adskilt fra mamma
  • Reagerer når du snakker til ham og responderer på oppfordringer som "se på det!"
  • Bablelydene utforskes iherdig, f. eks. bababa, dadada
  • Forstår hva ordene mamma og pappa betyr
  • Hukommelsen har utviklet seg slik at han kan huske ansiktet til en voksen som han ikke møter så ofte
  • Felles oppmerksomhet mot gjenstander er en viktig milepæl i den intellektuelle utviklingen vår, dvs. voksen og barn ser sammen på en ting eller hendelse

Hva kan vi gjøre for å stimulere barnets sanser?

Dette er en veldig aktiv periode for barnet, og da blir det en aktiv periode for dere foreldre også☺ Felles oppmerksomhet er en milepæl for dere begge, og dette kan dere trene på sammen i en bok og i daglige situasjoner. Vær interessert når babyen peker eller tydelig snakker om en ting det ser. Si navnet på tingen og gi positiv oppmerksomhet mot dette. Mye tyder på at læringen er mer effektiv der hvor barnet får ta initiativet.


Dere kan også eksperimentere med alle rare lyder som munnen kan lage (ikke bare ord). Ulike prompelyder vil definitivt slå an, og her kommer den gryende humoristiske sansen til bruk også☺


En annen lek er å dytte til ulike gjenstander og leker for å få de til å bevege på seg. Han har nå forutsetninger for å forstå hva som skal til for at en leke flytter på seg - jeg kan få til dette helt selv! Viktige premisser for læring er mestringsfølelse og positive tilbakemeldinger. Babyen føler en enorm glede ved å oppdage at han med egen kraft og vilje får ting til å skje - mestringsfølelsen er en meget sterk katalysator for videre læring. I tillegg har babyen behov for å få støtte og respons fra deg på ting den gjør og utretter. Positiv støtte og oppmuntring er et premiss for læring. Når dere leker og eksperimenterer er det samtidig viktig å vite at konsetrasjonsevenen enda ikke er veldig utviklet, ikke bli skuffet om en nyinnkjøpt, "riktig" og kanskje dyr leke ikke er interessant mer enn noen minutter. Det er helt naturlig!


Bøker som passer denne alderen:

Fra 6 måneder anbefales boken "Hvor er du, mamma kanin?"

Boken behandler temaer som:
- å forstå at noe man ikke ser, allikevel finnes
- adskillelsesangst
- likheter og ulikheter
- dyrene på gården

Boken er i stort format i tykk kartong med klare og fargerike illustrasjoner, og tydelige øyne som babyen lett søker blikket til. Vi hjelper lille kanin med å finne mammaen sin som er blitt borte fra ham, en litt skummel følelse at hun kanskje er borte! Vil vi finne henne igjen? I boken møter vi mange av dyrene på gården, og hvert dyr har sitt spesielle materiale til å ta og føle på. Slik vil dyrene kunne skilles fra hverandre både ved syn, følesans og ved å lytte til deg som sier navnet og dyrelyd. De første lyder barn lærer er ofte dyrelyder, her er det bare å starte treningen!


7 måneder


Babyen din begynner nå å forstå og reagere på kjente ting og kjente navn. Det gjelder enkelte ord i begynnelsen, men stadig flere og flere. Språkforståelsen utvikler seg raskere enn taleevnen, og babyen vil forstå mange, mange flere ord enn han selv kan uttale.
Har redselen for fremmede meldt seg enda? Dette er en av de første emosjonelle milepæler som inntreffer i annet halvår i livet. Du kan forvente at babyen din, som du kanskje kjenner som en blid og utadvendt unge, plutselig blir klengete og kanskje begynner å gråte i møte med fremmede. Han kan gjemme ansiktet sitt mot deg og klamrer seg fast. For ytterligere å demonstrere og bevise sin egen tilknytning til deg vil du til gjengjeld også bli offer for intense klemmer og kjærtegn☺


Milepæler:
  • Kan komme seg opp i sittende stilling og sitte selv en kort stund
  • Benmuskulaturen er blitt sterkere, liker nå å stå på egne ben når han blir holdt
  • Kan rulle fra rygg til mage
  • Bruker peke- og tommelfinger sammen i et pinsettgrep
  • Begynner å etterligne handlinger som å vinke
  • Synet er fremdeles under modning, og vi antar at babyen kan se ting ned til en erts størrelse
  • Blir nå mer opptatt av ting rundt seg og mindre av mennesker enn før, er nysgjerrig på nye gjenstander
  • Kan forstå at en gjenstand eksisterer selv om den er skjult og vil forsøke å se etter den
  • Leker med to eller flere ting samtidig
  • Begynner å forstå ord
  • Kan besvare enkle spørsmål med ansiktsuttrykk, kroppsbevegelser og lyder
  • Gjentar lydkombinasjoner gang på gang

Hva kan vi gjøre for å stimulere barnets sanser?
Nå er det for alvor tid for språkleker! Babyen vil sannsynligvis med stor iver forsøke å gjenta ord og lyder etter deg. Prøv å starte med dyrelyder, og bruk en bok med bilder av ulike dyr. Bruk både navn og lyd. Gjentagelse er et stikkord her slik at babyen din gjenkjenner tingene dere øver på - det er ikke kjedelig for barnet, så svelg gjespen☺ Konsentrasjonen vil uansett avgrense lengden på lese-økten, men gjenta gjerne daglig.

Videre kan der leke hvor-er-leken. Barnet forstår nå enkelte ord - du spør hvor er, og babyen din svarer ved kroppsspråk, ved å peke eller å ta opp tingen. Her er det best å bruke en bok med dyr som babyen gjenkjenner, eller å legge enkle leker foran dere - kosedyret (som kanskje har et navn), ballen, bilen, boken..

Og selvfølgelig må dere trene på enkle handlinger, som å vinke. De første vinkene kan smelte et foreldrehjerte, når du skal si ha det de første gangene..:-) Andre øvelser: Å klappe, hvor-stor-er-du? (hendene i været), et nuss…